Bugarska: Što su izbori bliži, birači sve hladniji

Bugarska: Što su izbori bliži, birači sve hladniji

Bugarska se priprema za izbore 4. aprila, a preostala su joj samo dva dana kampanje. Pandemija je kampanju parlamentarnih izbora za 45. saziv nacionalne skupštine Bugarske učinila prilično jedinstvenom, zbog svih ograničenja nametnutih u cilju suzbijanja širenja koronavirusa. Da li su tokom poslednjih mesec dana stranke i koalicije kandidati uspele da impresioniraju većinu neodlučnih glasača?

„Nesumnjivo je da je situacija bila neobična i to je otežavalo većinu partija, posebno onih u nastajanju“, rekao je sociolog Živko Georgiev u intervjuu za Bugarski nacionalni radio (BER). „S druge strane, ova kampanja je strankama pružila priliku da pronađu odgovarajuće tehnike komunikacije i veštije su predstavile ideje, mogućnost za koju smatram da je nisu iskoristile u potpunosti.“

„Nije me impresionirala predizborna kampanja. Ne mogu da pronađem ideje i brojke koje će me podstaći da glasam“, ovo su najčešći odgovori u anketi novinara Dobromira Cvetkova za VER-ov program Horizont.

„Glasaću, ali još nisam odlučio“, kaže građanin iz Sofije. „Nema više vremena, ali postoji dan razmišljanja i do tada se nadam da ću se odlučiti. U svakom slučaju, glasaću. Izbornu kampanju ne ocenjujem tako pozitivno, ne mislim da je dovoljno ozbiljna i dovoljna. Gledao sam debate, ali nisam video ništa što bi me privuklo partijskim programima.“

„Neću glasati“, odlučno kaže drugi građanin. „U poslednjih 30 godina nisam glasao ni jednom. Izborna kampanja ne može da nas ubedi, a to je zato što nema kandidata koji bi nas nagovorili da glasamo za njih. “

Građani veruju da u predizbornoj kampanji nema stvarne diskusije i sukoba ideja. Karantin sprečava kandidate da ostvare stvarni kontakt sa potencijalnim glasačima. Neki ističu da ih diskusije u medijima mogu odvratiti od učešća u glasanju, a ne obrnuto.

„Ono što smo uspeli da uočimo tokom kampanje ne daje jasan odgovor šta će se dogoditi na dan izbora“, objašnjava sociolog Živko Georgiev.

„Da li su stranke uspele da pronađu pravi način da se obrate svojim glasačima? Da li je prisustvo stranaka u medijima upotpunjeno uobičajenim, direktnijim kontaktima sa glasačima, koje obično ne vidimo, a način na koji je organizovana ova kampanja postaće vidljivo iz načina na koji se bude odvijao izborni dan.“

Tokom predizbornih debata u medijima, činilo se da su lideri glavnih stranaka izbegli živu raspravu u eteru, uskraćujući građanima mogućnost da gledaju sukob vodećih ideja. Koji je razlog tome?

„Gorka istina je da nemamo ubedljivo rukovodstvo na nivou stranke. Mnogi od takozvanih lidera su iscrpljeni, izgubili su potencijal“, objašnjava sociolog. „Pojavila su se neka nova lica, ali savladao ih je niz okolnosti – epidemija koja je ograničila njihove mogućnosti za više, netradicionalnih pojava, očigledno je igrala ulogu, uz nedostatak resursa. Ne zavaravajmo se: fondovi, mediji, javni resursi dostupniji su vladajućim strankama. Konačno, glavni mediji nisu uspeli da pronađu pravu formu da postave izazove pred svoje goste, što bi pomoglo glasačima da donesu odluku na osnovu informacija i dalo motivaciju da učestvuju u izbornom procesu.“

Živko Georgiev predviđa da će 4. aprila izlaznost biti oko 50%. Kako kaže, biće iznenađenje ako bude glasalo više od tri miliona ljudi. Političkih formacija koje će ući u sledeći parlament biće između 5 i 8, ističući da će biti veoma teško formirati vladajuću koaliciju, što utire put novim vanrednim izborima. / ibna

Izvor: Bugarski nacionalni radio