Crna Gora bez podrške EU u vezi sa kineskim dugom

Crna Gora bez podrške EU u vezi sa kineskim dugom

Evropski i mnogi azijski listovi izveštavaju da Evropska unija neće podržati Crnu Goru u vezi sa dugom od milijardu dolara koji ova država duguje Kini za autoput koji se tek treba izgraditi, što je potez koji dodaje ulje na vatru u nadmetanju za uticaj, koje se vodi na Balkanu.

NikkeiAsia podseća da se Crna Gora, članica NATO-a, smatra predvodnicom za pridruživanje EU, koja nastoji da ojača svoj geopolitički zamah, dok povećava rivalitet sa zemljama na istoku, uključujući Kinu i Rusiju.

Crna Gora je prošlog meseca uputila poziv za pomoć, preko Dritana Abazovića, potpredsednika Vlade, tražeći od EU da refinansira kredit ili rizikuje da izgubi uticaj u ovoj maloj zemlji u odnosu na Kinu.

Taj poziv je odbijen ove nedelje kada je Evropska komisija rekla da neće isplaćivati kredite od trećih strana. Međutim, rekla je da može pružiti pomoć na druge načine, uključujući pomoć u obezbeđivanju gotovine za deo projekta autoputa kroz svoj ekonomski i investicioni plan za zapadni Balkan.

Portparol komisije rekao je da je blok zabrinut zbog kineskog uticaja u regionu.

Dugotrajna loša situacija proizlazi iz plana za izgradnju autoputa dužine 165 km koji povezuje lučki grad Bar sa Srbijom. Izgradnja prvog dela započeta je 2015. godine.

Očekivalo se da će brza cesta izazvati ekonomske pogodnosti. Ali projekat je pao pod kritike zbog finansijske izvodljivosti za tako veliki projekat u zemlji sa samo 620.000 stanovnika. Evropski zajmodavci založili su se za finansiranje projekta.

Kina je bila tu kada je Ekport-Import banka pokrila većinu troškova izgradnje prvog dela zajma denominovanog u dolarima. Dug je imao kamatnu stopu od 2%, zajedno sa 20-godišnjim planom otplate “zaslađenim” šestogodišnjim grejs periodom, navodi Rojters.

Odgoda je, međutim, istekla, a Crna Gora će morati da počne da vraća zajam do kraja ove godine. U slučaju da Crna Gora ne uplati ratu, Kina zadržava pravo da preuzme zemlju i imovinu u skladu sa sporazumom koji je zaključila prethodna crnogorska Vlada.

Kao rezultat kineskog finansiranja, veruje se da je javni dug Crne Gore prošle godine narastao na preko 90% bruto domaćeg proizvoda. Pandemija koronavirusa zadala je udarac turizmu kao glavnoj industriji, dovodeći zemlju u teško stanje da vrati dug.

Sam projekat autoputa opterećen je velikim kašnjenjima, a datum završetka nije siguran.