Crna Gora želi da postane finansijski centar u regionu

Crna Gora želi da postane finansijski centar u regionu

“Spajanje Crnogorske komercijalne (CKB) i Societe generale banke Montenegro je početak aktivnosti sa ciljem da Crna Gora postane finansijski centar u regionu i da se, između ostalog, iskoristi prednosti evra kao valute,” ocenio je bankarski ombudsman Halil Kalač za crnogorske medije.

Kalač je kazao da je kroz kupovinu, odnosno spajanje, evidentan proces jačanja CKB, bez obzira što taj poslovni potez prate izvjesni rizici zbog kojih se mora izabrati odgovarajući način zaštite.

“Kupovina Societe generale od CKB-a treba da donese veći obim poslovanja, a to podrazumeva veći broj zaposlenika, veći porez za državu kao i veći broj finansiranih projekata za otvaranje novih radnih mesta. To su benefiti za državu i naš ekonomski sistem. Takvi procesi dovode i do jačanja bankarskog sistema, naravno, uz zaštitu protiv monopolskog poslovanja”, smatra Kalač.

Centralna banka (CBCG) je sredinom maja odobrila spajanje tih banaka nakon što je prikupila sve podatke i dobila pozitivno mišljenje Agencije za zaštitu konkurencije.

Prethodno je OTP banka 28. februara saopštila da je CKB, njena crnogorska podružnica, potpisala ugovor o kupovini 90,56 odsto akcija Societe generale-a za 40,5 miliona EUR. Zakon, međutim, definiše da spajanje nije bilo moguće bez odobrenja CbCG, odnosno ispunjenja zakonskih uslova.

Komentarišući procene da će zbog spajanja te dve banke i uvođenja stečaja u Atlas i Invest banku Montenegro (IBM) veliki broj zaposlenih ostati bez posla, Kalač je podsetio na zaštitu od rizika.

“Stečaj je nepoželjna situacija i on ne doprinosi jačanju bankarskog sistema nego njegovom slabljenju. Od negativnih efekata stečaja treba se zaštititi mehanizmima zaštite od rizika koje stečaj donosi sa sobom”, kazao je Kalač.

On je naveo i da je upravo zbog toga u prvom kvartalu ove godine povećan broj žalbi kancelariji bankarskog ombudsmana.

Kalač je takođe dodao da nema sumnje da stečajevi u dvije banke imaju negativan uticaj na povjerenje klijenata, prvenstveno tih banaka.