Hrvatska: Alarmantni podaci o poverenju potrošača

Hrvatska: Alarmantni podaci o poverenju potrošača

Istraživanje poverenja potrošača koje je u aprilu provela Hrvatska narodna banka (HNB) pokazuje da su indeksi poverenja potrošača imali najjače mesečne i godišnje padove od kada ih je banka počela pratiti.

Indeks poverenja potrošača u aprilu je iznosio -32,2 boda, što je najniži nivo od maja 2014. godine, dok je indeks očekivanja potrošača bio -42,1 bod, najniži nivo od avgusta 2009. godine. Indeks osećaja potrošača bio je -23,5 bodova, isti kao u junu 2017.

Kompozitni indeks poverenja potrošača u aprilu je pao za 22,3 boda u odnosu na mart, a u odnosu na april 2019. manji je za 27,4 boda.

Ovo su najjače mesečne i godišnje promene indeksa poverenja potrošača otkako ih je HNB počela da nadgleda, saopštili su analitičari Raiffeisen Bank Austria.

Kompozitni indeks očekivanja potrošača, koji se najviše odnosi na pogoršana očekivanja u pogledu ukupnog stanja privrede u narednih 12 meseci, opao je za 30,4 poena u mesecu i za 39,5 bodova u godini. Oba smanjenja su istorijski najveća.

Kompozitni indeks osećaja potrošača, koji ukazuje na fluktuacije u finansijskom stanju domaćinstava u poslednjih 12 meseci i promene u očekivanjima u vezi sa ekonomskom situacijom i investicijama, opao je za 12 poena za mesec dana. Poslednji put je indeks toliko pao u aprilu 2002., kada je mesečni pad iznosio 19,6 bodova. U odnosu na april 2019. indeks je pao za 8,6 bodova, prvi put od februara 2013. Godine.

Analitičari Raiffeisenbank smatraju da je i na hrvatsku privredu snažno uticala pandemija koronavirusa i da je suočena s periodom niže ekonomske aktivnosti i oporavka.