Severna Makedonija: Prevoznici suočeni sa haosom na graničnom prelazu Bogorodica – Evzoni

Severna Makedonija: Prevoznici suočeni sa haosom na graničnom prelazu Bogorodica – Evzoni

Poslednje dve nedelje na graničnom prelazu Bogorodica-Evzoni bile su ispunjene haosom, jer kamioni puni nafte i druge robe ostaju blokirani veći deo dana, navodi se u objavi na lokalnoj web stranici DENAR.

Prema saopštenju, ovo se dešava zbog mera primenjenih u Grčkoj prema kojima svaki profesionalni vozač mora biti testiran po ulasku u zemlju. Dodatni problem uzrokuje prilično restriktivna radna smena od 6.00 do 18.00, ali što je najvažnije činjenica da je ovo jedini granični prelaz sa Grčkom koji je ostao otvoren. Ova mera će ostati na snazi do 22. marta, dodaje se u članku.

Prema izveštaju „DENAR-a“ na terenu, problem se pogoršava sredom i četvrtkom, jer ovih dana dolazi do priliva kamiona, posebno cisterni za naftu, što dovodi do kilometrima dugih redova čekanja na graničnom prelazu. Prema informacijama koje publikacija citira iz Udruženja prevoznika Makam-trans, prevoznici naftnih derivata pretrpeli su pad prometa od 50% u poređenju sa periodom kada je kamion mogao krenuti ka Solunu da utovari, vratiti se u Skoplje da istovari teret i ponovo se vratiti u Solun za jedan dan. Sada prevoznici kažu da to nije moguće. Pored toga, kažu, ako ne stignu u Solun do 11 sati iz rafinerije bi uzeli broj za utovar robe, vozilo ostaje blokirano i može doći na utovar sledećeg dana. Ako se ova mera u Grčkoj produži i ne bude ukinuta 22. marta, rezerve nafte i naftnih derivata u Severnoj Makedoniji biće dovedene u pitanje.

„Kod ostale robe široke potrošnje zabeležen je ograničeni promet od 30-50%. Troškovi prevoza svih prevoznika porasli su zbog dugog zadržavanja na graničnom prelazu, ali i zbog promene rute kamiona, jer u svakoj prilici prevoznici svoja vozila usmeravaju ka Promachonasu (granični prelaz Bugarska-Grčka), kako bi se izbegli redovi na prelazu Evzoni, s obzirom na to da prelaz tamo funkcioniše 24 sata dnevno, 7 dana, a ispitivanja se vrše nasumičnim uzorkovanjem, a ne na svakom vozaču. Dodatni problem je sticanje QR koda koji je obavezan za svakog da bi ušao u Grčku; dok su prevoznici ranije mogli da zatraže QR kod sa jednog profila za svako vozilo koje poseduju, sada moraju da otvore profil za svakog vozača kako bi ih mogli registrovati, inače neće moći da dobiju kod. Dodatni problem leži u činjenici da se, ukoliko vozilo ima dvostruku posadu, može odobriti samo jedan, a ne i drugi vozač. Ovo predstavlja dodatno opterećenje za prevoznike sa većim brojem vozila sa administrativnog gledišta“, kaže Makam-trans.

Ministarstvo saobraćaja i veza saopštilo je da ovo pitanje nije u njihovoj nadležnosti. Prema izveštaju „DENAR-a“, u MInistarstvu kažu da se njihove odgovornosti odnose samo na deo izdavanja potrebnih dozvola za rad prevoznika. Uprava carina Severne Makedonije saipštila je da su, odmah po objavljivanju mera za ograničen ulazak kamiona na teritoriju južnog suseda, odgovorili i saopštili informacije u vezi sa poteškoćama u prelasku njihovih kamiona. Ministarstvo spoljnih poslova takođe je zatražilo pojašnjenja o situaciji i problem je eskalirao na nivo zemalja CEFTA-e zbog čega je održan poseban sastanak, a obaveštena je i Evropska komisija.

„Mere za ograničen ulazak osoba deo su mera koje je južni sused preduzeo za suzbijanje pandemije, što uključuje ograničeno radno vreme graničnih prelaza između 06: 00-18: 00 svakog dana (07: 00-19: 00 po grčkom vremenu), detaljno su objavljene u Službenom glasniku zemlje. Mera će ostati na snazi do 23. marta ove godine“, potvrdila je Carina.

„Ministarstvo spoljnih poslova reagovalo je odmah od prvog dana na svim nivoima: u kontekstu svakodnevne komunikacije ambasade u Atini, direktno između nadležnih direkcija u ministarstvima spoljnih poslova, dok je ministar Osmani takođe imao direktan kontakt sa ministrom Dendiasom na ovu temu. Kao odgovor na tekuće kontakte, kvota ograničenja je znatno povećana na 400 osoba, odnosno za prevozna sredstva, kamione i cisterne. Uprkos još uvek evidentnim značajnim izazovima, situacija se znatno popravila. Trenutno je epidemiološka situacija u Grčkoj komplikovana zbog činjenice da je grčka vlada uvela dodatna ograničenja unutar zemlje. Oba ministarstva pomno prate situaciju i kanali za komunikaciju su otvoreni, te zbog toga postoji mogućnost da se kvota i poveća im uslovi to dozvole, saopštilo je Ministarstvo spoljnih poslova Severne Makedonije.

Makam-trans izveštava da je najbrže rešenje za normalizaciju situacije u Evzoniju upravljanje graničnim prelazom 24/7, uz zapošljavanje više osoblja u grupama koje testiraju vozače. Prevoznici napominju da su od početka bili u kontaktu sa svim nadležnim vlastima u zemlji, ističući da su svoju reakciju preneli Ministarstvu spoljnih poslova, Upravi carina, koje su u stalnoj koordinaciji sa Sekretarijatom CEFTA-e, i sekretarijatu zajednice prevoznika, odakle izveštavaju da su reakcije poslate i grčkoj vladi. Prevoznici iz Makedonije (sic) već su imali sastanak sa predstavnicima Delegacije EU u Skoplju, a rezultat sastanka je bio da će se ona zalagati za rad takozvanih zelenih koridora za brži protok na graničnim prelazima. Međutim, konačna odluka prepuštena je nadležnim organima u Grčkoj, zaključuje se u članku. /ibna